Jak správně navoskovat a vyleštit automobil

Kdo by si nepřál vlastnit krásné a nablýskané auto, jako vystřižené z plakátu? Pokud se domníváte, že toho nemůžete vlastním přičiněním dosáhnout, tak zpozorněte. Stačí využít našeho informativního návodu a majitelem překrásného vozu se stanete prakticky přes noc. Postačí vám k tomu jen dodržet přesně stanovený postup a trocha kvalitního vosku na karosérie.

Pokud se tedy rozhodnete vylepšit vzhled svého vozidla, počkejte si na teplejší počasí i v podzimních dnech. Taktéž lze využít vnitřních prostor jako je například garáž a to jen v případě, pakliže vám klimatické podmínky neumožní voskování pod širým nebem. Za všech okolností je nutné kupovat pouze kvalitní vosky určené pro automobilový průmysl. Voskování se vždy provádí výhradně na vyčištěné a dokonale umyté vozidlo. Za předpokladu, že se rozhodnete pro automyčku, zvolte program bez vosku.

Pro starší vozidla

U starších vozidel s lehce poničeným lakem jako jsou škrábance a mírné odřeniny vosk nepoužíváme, raději zvolte přípravek s nanočásticemi, které dokážou proniknout do struktury povrchu a odstranit rez, platinu a rýhy společně se škrábanci. Takový přípravek dokáže starému autu vrátit životní jiskru. Jakmile použijete tento renovační přípravek, teprve až po té sáhneme po kvalitním vosku.

Skvělou zprávou je, že po důkladném umytí automobilu je voskování skvělou odměnou, která nezabere příliš času a při tom vozidlu propůjčí senzační face lift.

Před voskováním

Před vlastním voskováním vám doporučujeme překrýt páskou veškerá plastová místa, jelikož právě na těchto proporcích by vosk mohl vytvořit bílé mapy. Následné vyčištění takto znehodnocených částí vozidla je opravdu těžké až nemožné. Byla by škoda, kdyby se váš vůz podrobil takové zkoušce při snaze o vylepšení jeho vzhledu.

Připravte si mikrovláknovou utěrku a setřete s automobilu veškerý prach. Nejjednodušší je použít kompresor a vše řádně ofouknout. Použít lze i klasický fukar na listí.

Jak tedy voskovat?

Připravte si do ruky mikrovláknový aplikátor a po nabrání ho naneste na lak. Jakmile trochu zavadne, přistupte k jeho rozleštění. Pokud používáte tekutý vosk, použijte k jeho nanesení sealantu. K tomu postačí jen pár kapek. U sprejového vosku se naopak používá utěrka, kam se vosk nanese stříknutím. V tomto případě se vosk ihned rozlešťuje, nemusí se čekat na zavadnutí.

Kdy vosk zavadne?

Nejste si jisti, že vosk už řádně zavadl? Stačí to vyzkoušet prstem a lehce do něho dloubnout. Pokud po něm prst sjede, vosk ještě připravený není. Menší odpor vypovídá o perfektní připravenosti, v takovém případě už můžete přistoupit k rozleštění. Vždy záleží na tom od jakého výrobce vosk používáte. U některých nemusíte čekat na správnou chvíli a k rozleštění můžete přistoupit klidně až následujícího dne. Přečtěte si vždy příbalové informace daného výrobku.

Kolik mám dát vosku?

Zde se raději přikloňte k pravidlu - méně je více - a s nanášením vosku to nepřehánějte. V opačném případě se vám opravdu rychle zanese rozlešťovací utěrka. Pamatujte, že velká vrstva vám půjde i těžko rozleštit a bude zapotřebí více síly. Vyzkoušejte si nejdříve nanést menší množství a sami uvidíte, jak vám tato operace půjde.

Kolik vrstev mám nanést

V drtivé většině případů postačí dvě vrstvy. První slouží jako základ a druhá vrstva ke stoprocentnímu pokrytí laku auta. Aplikace druhé vrstvy vosku by měla být pro pokrytí zcela dostatečná, záleží na vaší pečlivosti.

Další otázka se týká časového rozpětí mezi jednotlivými vrstvami. Zde z obecného hlediska postačí 1-3 hodiny. První vrstva musí dostatečně vytvrdnout a následně je možné aplikovat další. Pamatujte, že při voskování používáme vždy krouživé pohyby. Nedělejte náhodné tahy, které pak po vytvrdnutí budou hodně nápadné. Po úspěšném navoskování je nutné se o lak auta starat i nadále a udržovat ho.